UNSUR
FIZIKAL BILIK DARJAH
Unsur fizikal bilik darjah terbahagi
kepada beberapa aspek iaitu, konsep bilik darjah, jenis-jenis bilik darjah,
penyusunan fizikal dan implikasi jenis bilik darjah.
Unsur fizikal bilik
darjah berubah-rubah mengikut perkembangan idea pendidikan dari semasa ke
semasa. Sebagai contoh :-
MASA DULU
Ø Lima
hingga enam pelajar mendengar ajaran seorang guru sudah dianggap bilik darjah.
Ø Surau
atau pondok yang dijadikan tempat untuk belajar mengaji juga dianggap sebagai
satu bilik darjah.
MASA KINI
Ø Ditafsirkan
mengikut fungsi pendidikan atau ciri penyusunan fizikal.
Ø Dilengkapi
dengan kemudahan seperti kerusi dan meja yang disusun mengikut kehendak
aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Bilik darjah diklasifikasikan mengikut perbezaan ciri
dan fungsinya. Antaranya ialah:-
§ Bilik
darjah tradisi
§ Bilik
darjah KBSR dan KBSM
§ Bilik
darjah mata pelajaran khas
§ Bilik
darjah terbuka
Ciri-ciri bilik
darjah tradisi ialah susunan kerusi dan meja, murid yang mempunyai masalah atau
berkeperluan khas (fizikal tubuh badan, penglihatan atau pendengaran), disusun
berpusatkan guru serta aktiviti murid berkumpulan jarang dilakukan.
Ciri bilik darjah
KBSR atau KBSM pula ialah susunan kerusi dan meja mengikut kaedah berkumpulan
mengikut potensi, bakat dan kebolehan murid tersebut, strategi pengajaran
berpusatkan murid, interaksi antara murid banyak berlaku, menggunakan alat
bantu mengajar, ruang pembelajaran disediakan serta murid tidak pasif dan
bergerak secara aktif.
Ciri
bilik darjah mata pelajaran khas ialah dilengkapi dengan pelbagai alatan,
susunan kerusi dan meja diuabhsuai untuk kerja amali, sudut bilik dilengkapi
dengan almari untuk menyimpan peralatan serta kemudahan peralatan seperti sinki
dan paip air.
No comments:
Post a Comment