IKLIM BILIK DARJAH
Seperti yang kita maklum, bilik darjah merupakan
antara medium yang penting dalam menjayakan proses pengajaran dam pembelajaran.
Iklim bilik darjah yang kondusif mampu mewujudkan keberkesanan proses
pengajaran dan pembelajaran antara guru dan murid. Suasana pembelajaran yang
berkesan tidak mungkin terbina dengan hanya memberi tumpuan pada proses
penyampaian isi pengajaran guru sahaja. Ia turut melibatkan aspek pengurusan
bilik darjah serta tingkah laku murid. Terdapat tiga jenis pengurusan yang
mempengaruhi keberkesanan iklim bilik darjah iaitu suasana fizikal, sosial dan
emosi.
SUASANA
FIZIKAL
Gambar 1. Contoh susun atur kelas abad-21.
SUASANA
SOSIAL
Dari aspek pengurusan suasana sosial pula, pakar
psikologi pernah mengatakan bahawa hasrat inti sari manusia adalah menjadi
sebahagian daripada alam sosial dan perasaan intelektual, Oleh itu, guru perIu
menggerakkan keinginan murid melibatkan diri dalam suasana bilik darjah mengikut
hasrat hati semula jadi. Mereka mengharapkan peranan mereka dipuji dan
diperhatikan. Interaksi sekurang-kurangnya dua hala adalah amat diperlukan dalam
sesuatu pengajaran dan pembelajaran. Perhubungan antara guru dengan murid di
dalam bilik darjah perlu diwujudkan supaya pembelajaran berkesan dapat
dipraktikkan. Situasi ini akan mendorong seseorang guru mengamalkan tingkah laku
yang afektif dan berkualiti. Fenomena ini memerIukan kemahiran, keupayaan dan
komitmen yang tinggi. Selain dari itu, terdapat percubaan guru untuk memasuki
dunia murid dengan hasrat mempengaruhi dan memimpin mereka. Kejayaan memasuki
dunia murid dapat menghasilkan persefahaman dengan murid khususnya pada tahap
emosi yang mesra. Akhirnya, dua pihak yang terlibat akan saling bersedia dalam
hal berkongsi pengalaman dan saling bekerjasama.
Gambar 2. Contoh suasana sosial PdP abad-21 dalam bilik darjah.
SUASANA
EMOSI
Akhir sekali dari aspek
pengurusan suasana emosi, cara penyampaian dan stail kepimpinan guru di dalam
bilik darjah adalah kunci utama menghasilkan pembelajaran yang berkesan. Ia
termasuklah suara guru seperti nada yang sesuai, lantang, jelas dan terang.
Selain itu, stail guru yang lucu dapat mengurangkan emosi yang tegang serta
mengeratkan hubungan yang sedia ada di bilik darjah. Malah stail sebegini mampu
mengelakkan bilik darjah daripada menjadi suasana yang suram. Seterusnya penggunaan
pujian dalam bilik darjah mampu menghasilkan peneguhan positif kerana pelajar
yang sering dipuji akan berasa seronok dan bermotivasi tinggi dalam sesuatu
pelajaran. Ketika proses pengajaran dan pembelajaran sedang berjalan, iklim
bilik darjah yang mesra dan harmoni perlu dicipta oleh guru. Ini kerana pelajar
memang suka jika dipuji dan diberi perhatian. Pelajar akan merasa dirinya
menjadi penting dalam bilik darjah apabila dipuji. Kesilapannya mungkin boleh
dimaafkan dan diberi tunjuk ajar yang sewajarnya. Sekiranya guru boleh berhenti
di pertengahan penyampaian kandungan kurikulum dan diselangi dengan aktiviti
tepuk tangan atau permainan, semangat pelajar akan terus meningkat untuk
sambung pembelajaran di bilik darjah. Pelajar yang berjaya membuat sesuatu
dengan betul perlu diberi penghargaan supaya kepuasan diri pelajar melaksanakan
sesuatu aktiviti dapat ditingkatkan. Secara tidak langsung, imej guru juga
dapat ditingkatkan bahkan pelajar akan sentiasa menunggu kehadiran guru untuk
belajar bersama guru tersebut. Emosi dan tingkah laku pelajar terhadap guru
mereka juga akan sentiasa pada tahap yang positif.
Gambar 4
Gambar 3 & 4, contoh suasana ceria murid di
dalam bilik darjah.
Secara kesimpulannya,
strategi pengurusan bilik darjah adalah berkait rapat dengan tiga elemen
penting seperti unsur fizikal, sosial dan emosi dalam bilik darjah. Selain itu
juga, peranan daripada guru adalah penting bagi memastikan proses pengajaran
dan pembelajaran berjalan seiring dengan matlamat dan isi pembelajaran yang
ingin disampaikan. Apabila bilik darjah
berada dalam keadaan yang terurus, maka kesemua aktiviti yang ingin dijalankan
akan dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan dan memberi manfaat secara
optimum kepada seluruh warga sekolah.
No comments:
Post a Comment