Friday, April 24, 2020


Menurut Open Educational and The American School, R.S. Barth, bilik darjah terbuka ialah “konsep pendidikan terbuka sebagai satu pendekatan pengajaran-pembelajaran, ruang-ruang pembelajaran, bahan-bahan pembelajaran serta penglibatan pelajaran dalam membuat pemilihan daripada pendekatan dan strategi pembelajaran.”



Ciri-ciri bilik darjah terbuka ialah guru menjadi penasihat dan membimbing, pelajar menentukan dan merancang aktiviti pembelajaran sendiri, pengajaran dalam kumpulan kecil dan individu, pelbagai aktiviti dalam satu masa, jadual waktu yang fleksibel, tiada kurikulum yang wajib, peluang diberi kepada pelajar untuk mengkaji perkara yang diminati, situasi pengajaran yang berkesan serta hubungan antara ibu bapa dan guru adalah bersifat terbuka tanpa sikap berpura-pura.



Antara aspek fizikal bilik darjah yang perlu dititikberatkan ialah kebersihan, keselamatan, penggunaan kemudahan, keselesaan dan keindahan.



KEBERSIHAN
v  Persekitaran yang bersih seperti lantai tiada sampah, tingkap yang bersih daripada habuk, tong sampah tidak dibiarkan penuh serta pakaian murid juga perlu bersih dan kemas.



KESELAMATAN
v  Mempunyai pelan keselamatan kebakaran, semua alatan dan bahan di dalam bilik darjah perlu selamat untuk digunakan serta persekitaran bilik darjah tidak mendatangkan bahaya hingga melibatkan kemalangan.


PENGGUNAAN KEMUDAHAN
v  Digunakan dengan baik dan tidak membazir.

KESELESAAN
v  Bilik yang sesuai, pengudaraan yang baik, ruang yang mencukupi, kesesuaian kerusi dan meja murid serta ketenteraman persekitaran.

KEINDAHAN
v  Dihiasi dengan pokok bunga, kata-kata hikmah, mural, langsir, ikan hiasan, alas meja serta kontra warna kelas.

IMPLIKASI BILIK DARJAH KBSM dan KBSM
Ø  Pengajaran secara berpusatkan murid
Ø  Pembelajaran lebih seronok dan bermakna
Ø  Dapat bertuka-tukar pendapat

Ø  Tugasan yang diberikan adalah selaras

IMPLIKASI BILIK DARJAH TERBUKA
Ø  Pelajaran yang disampaikan kurang berstruktur
Ø  Autonomi kendiri dapat dipupuk
Ø  Dapat mengkaji minat para pelajar
Ø  Dapat membantu murid membentuk konsep kendiri yang positif

KESIMPULAN

Proses pembelajaran yang bermakna perlu memberi iklim bilik darjah yang selesa, kemudahan yang sesuai serta keadaan kelas yang kondusif dan berjaya menarik perhatian dan minat murid.


NURUL HUSNA BINTI MOHAMAD SUPIAN (D20191088748)






UNSUR FIZIKAL BILIK DARJAH


UNSUR FIZIKAL BILIK DARJAH

          Unsur fizikal bilik darjah terbahagi kepada beberapa aspek iaitu, konsep bilik darjah, jenis-jenis bilik darjah, penyusunan fizikal dan implikasi jenis bilik darjah.
Unsur fizikal bilik darjah berubah-rubah mengikut perkembangan idea pendidikan dari semasa ke semasa. Sebagai contoh :-

MASA DULU

Ø  Lima hingga enam pelajar mendengar ajaran seorang guru sudah dianggap bilik darjah.
Ø  Surau atau pondok yang dijadikan tempat untuk belajar mengaji juga dianggap sebagai satu bilik darjah. 


MASA KINI
Ø  Ditafsirkan mengikut fungsi pendidikan atau ciri penyusunan fizikal.
Ø  Dilengkapi dengan kemudahan seperti kerusi dan meja yang disusun mengikut kehendak aktiviti pengajaran dan pembelajaran.



Bilik darjah diklasifikasikan mengikut perbezaan ciri dan fungsinya. Antaranya ialah:-
§  Bilik darjah tradisi
§  Bilik darjah KBSR dan KBSM
§  Bilik darjah mata pelajaran khas
§  Bilik darjah terbuka



Ciri-ciri bilik darjah tradisi ialah susunan kerusi dan meja, murid yang mempunyai masalah atau berkeperluan khas (fizikal tubuh badan, penglihatan atau pendengaran), disusun berpusatkan guru serta aktiviti murid berkumpulan jarang dilakukan.



Ciri bilik darjah KBSR atau KBSM pula ialah susunan kerusi dan meja mengikut kaedah berkumpulan mengikut potensi, bakat dan kebolehan murid tersebut, strategi pengajaran berpusatkan murid, interaksi antara murid banyak berlaku, menggunakan alat bantu mengajar, ruang pembelajaran disediakan serta murid tidak pasif dan bergerak secara aktif.


Ciri bilik darjah mata pelajaran khas ialah dilengkapi dengan pelbagai alatan, susunan kerusi dan meja diuabhsuai untuk kerja amali, sudut bilik dilengkapi dengan almari untuk menyimpan peralatan serta kemudahan peralatan seperti sinki dan paip air.

















Sunday, April 19, 2020

IKLIM BILIK DARJAH

JAMILAH BINTI MOHAMMAD SHAARI. (D20191088705)


IKLIM BILIK DARJAH

Seperti yang kita maklum, bilik darjah merupakan antara medium yang penting dalam menjayakan proses pengajaran dam pembelajaran. Iklim bilik darjah yang kondusif mampu mewujudkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran antara guru dan murid. Suasana pembelajaran yang berkesan tidak mungkin terbina dengan hanya memberi tumpuan pada proses penyampaian isi pengajaran guru sahaja. Ia turut melibatkan aspek pengurusan bilik darjah serta tingkah laku murid. Terdapat tiga jenis pengurusan yang mempengaruhi keberkesanan iklim bilik darjah iaitu suasana fizikal, sosial dan emosi.


SUASANA FIZIKAL

Faktor pertama yang mempengaruhi iklim bilik darjah adalah keberkesanan pengurusan suasana fizikal. Perkara yang perlu diutamakan oleh seseorang guru adalah memastikan keadaan bilik darjah itu sentiasa dalam keadaan bersih dan kemas. Bilik darjah yang menarik adalah kondusif untuk pembelajaran. Susunan peralatan dan kemudahan dalam bilik darjah seperti kerusi, meja, buku rujukan, sudut bacaan, bakul sampah, papan tulis dan lain-lain akan membantu keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran serta mengekalkan disiplin murid dalam bilik darjah. Sebagai contoh, suasana fizikal bilik darjah yang boleh meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah ialah penyusunan kerusi dan meja murid mengikut kumpulan yang sesuai akan memudahkan interaksi di antara murid dengan murid dan guru dengan murid. Selain itu, suasana di bilik darjah yang dihiasi dan diatur kemas dengan pelbagai  carta, gambar dan alat bantu mengajar yang menarik dan kreatif serta saiz bilik yang mencukupi memberi keselesaan kepada murid untuk menjalankan pelbagai aktiviti kumpulan atau permainan. Tingkap dan pintu yang mencukupi untuk pencahayaan dan pengedaran udara dengan baik serta keadaan kebersihan dan keindahan bilik darjah juga mempengaruhi iklim bilik darjah yang berkesan.



Gambar 1. Contoh susun atur kelas abad-21.


SUASANA SOSIAL

Dari aspek pengurusan suasana sosial pula, pakar psikologi pernah mengatakan bahawa hasrat inti sari manusia adalah menjadi sebahagian daripada alam sosial dan perasaan intelektual, Oleh itu, guru perIu menggerakkan keinginan murid melibatkan diri dalam suasana bilik darjah mengikut hasrat hati semula jadi. Mereka mengharapkan peranan mereka dipuji dan diperhatikan. Interaksi sekurang-kurangnya dua hala adalah amat diperlukan dalam sesuatu pengajaran dan pembelajaran. Perhubungan antara guru dengan murid di dalam bilik darjah perlu diwujudkan supaya pembelajaran berkesan dapat dipraktikkan. Situasi ini akan mendorong seseorang guru mengamalkan tingkah laku yang afektif dan berkualiti. Fenomena ini memerIukan kemahiran, keupayaan dan komitmen yang tinggi. Selain dari itu, terdapat percubaan guru untuk memasuki dunia murid dengan hasrat mempengaruhi dan memimpin mereka. Kejayaan memasuki dunia murid dapat menghasilkan persefahaman dengan murid khususnya pada tahap emosi yang mesra. Akhirnya, dua pihak yang terlibat akan saling bersedia dalam hal berkongsi pengalaman dan saling bekerjasama.

















Gambar 2. Contoh suasana sosial PdP abad-21 dalam bilik darjah.


SUASANA EMOSI

Akhir sekali dari aspek pengurusan suasana emosi, cara penyampaian dan stail kepimpinan guru di dalam bilik darjah adalah kunci utama menghasilkan pembelajaran yang berkesan. Ia termasuklah suara guru seperti nada yang sesuai, lantang, jelas dan terang. Selain itu, stail guru yang lucu dapat mengurangkan emosi yang tegang serta mengeratkan hubungan yang sedia ada di bilik darjah. Malah stail sebegini mampu mengelakkan bilik darjah daripada menjadi suasana yang suram. Seterusnya penggunaan pujian dalam bilik darjah mampu menghasilkan peneguhan positif kerana pelajar yang sering dipuji akan berasa seronok dan bermotivasi tinggi dalam sesuatu pelajaran. Ketika proses pengajaran dan pembelajaran sedang berjalan, iklim bilik darjah yang mesra dan harmoni perlu dicipta oleh guru. Ini kerana pelajar memang suka jika dipuji dan diberi perhatian. Pelajar akan merasa dirinya menjadi penting dalam bilik darjah apabila dipuji. Kesilapannya mungkin boleh dimaafkan dan diberi tunjuk ajar yang sewajarnya. Sekiranya guru boleh berhenti di pertengahan penyampaian kandungan kurikulum dan diselangi dengan aktiviti tepuk tangan atau permainan, semangat pelajar akan terus meningkat untuk sambung pembelajaran di bilik darjah. Pelajar yang berjaya membuat sesuatu dengan betul perlu diberi penghargaan supaya kepuasan diri pelajar melaksanakan sesuatu aktiviti dapat ditingkatkan. Secara tidak langsung, imej guru juga dapat ditingkatkan bahkan pelajar akan sentiasa menunggu kehadiran guru untuk belajar bersama guru tersebut. Emosi dan tingkah laku pelajar terhadap guru mereka juga akan sentiasa pada tahap yang positif.













Gambar 3


Gambar 4

Gambar 3 & 4, contoh suasana ceria murid di dalam bilik darjah.


Secara kesimpulannya, strategi pengurusan bilik darjah adalah berkait rapat dengan tiga elemen penting seperti unsur fizikal, sosial dan emosi dalam bilik darjah. Selain itu juga, peranan daripada guru adalah penting bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan seiring dengan matlamat dan isi pembelajaran yang ingin disampaikan.  Apabila bilik darjah berada dalam keadaan yang terurus, maka kesemua aktiviti yang ingin dijalankan akan dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan dan memberi manfaat secara optimum kepada seluruh warga sekolah.